יום חמישי, 9 בנובמבר 2017

מתי מוגדרת קרקע כמזוהמת

התעשייה שמחריבה את הטבע

אין ספק שהתעשייה חשובה מאוד לעולם. אמנם אנו מבינים שהתעשייה היא זו שפוגעת בטבע והורסת אותו ואת הסביבה כולה אך התעשייה יוצרת מקומות עבודה ומניעה את הכלכלה. ננקטים מידי שנה עוד ועוד פעולות כדי לגשר בין שני הערכים החשובים האלו כדי לשמור על האדמה, האוויר והים נקיים עד כמה שיותר. תעשיות רבות מזרימות דלקים אל האדמה לבורות ספיגה ועוד פסולת רבה לים וכמובן עשן שמזהם את האוויר. זיהום הקרקע מחייב תהליך של טיהור קרקע לקרקעות מזוהמות.

מתי מוגדרת קרקע כמזוהמת?

·         הקרקע היא שם כולל למספר שכבות באדמה שפשוט נהרסות עם כל חומר לא טעי שמגיע אליהם. תעשיות רבות מזרימות את השפכים שלהם ואת תוצרי הפסולת אל הקרקע כפתרון הכי טוב והכי יעיל ולעתים גם הפתרון היחידי שמתאפשר. אמנם נראה לנו שהקרקע אחידה וקשיחה אך החומר יכולים לחלחל בתוכה ולהיכלא בין הרווחים שלה, כך למשל נוצר אקוויפר. כפי שהקרקע אוגרת את מי הגשמים לאקוויפר היא יכולה לאגור את הפסולת המזוהמת והנוזלית שמוזרמת אליה.
·         קרקע מזוהמת היא קרקע שנבדקה והתגלו בה חומרים מזהמים בריכוזים גבוהים שחורגים מהערכים המקובלים. ישנה רשימה של ערכי סף, ערכים שקובעים מה מותר ומה חורג, וכל קרקע שמתגלים בה יותר מערכי הסף מוגדרת כקרקע מזהמת שצריכה לעבור תהליך של טיהור קרקעות. הטבלה שקובעת את ערכי הסף מתעדכנת ואינה קבועה.
·         קרקע מזהמת יכולה להיות בעל סיכון לאדם, סיכון לסביבה או שניהם ביחד. לפי הסיכון שלה וחומרת הבעיה מבצעים טיפול הולם שיפחית את הבעיה או ינסה למגר אותה לחלוטין. פעמים רבות קרקע מזוהמת יכולה לגרום לנגעים בעור, זיהום האוויר, סכנות הרעלה בבליעה, זיהום מי תהום וכולה.
·         מי שאחראי לתהליך הטיהור הוא בעל הקרקע.

טיהור קרקעות

כיצד קרקע מזוהמת יכולה לסכן את בני האדם?

קרקע מזוהמת יכולה לסכן מאוד בני אדם על ידי פגיעה במגוון מערכות. בידה וקרקע מזוהמת לא תעבור תהליך טיהור הקרקעות היא יכוה לפגוע בילדים שמשחקים על האדמה ויכניסו חלק ממנה לפה במשחקים שלהם, דרך מערכת הנשימה על ידי גזים שיכולים לעלות מהקרקע או להיכנס למבנים תת קרקעיים כמו חניון וכמובן מגע בעור למשל בעת עבודות חפירה או משחק של ילדים.


יום רביעי, 18 באוקטובר 2017

הנחיות ממונה שפכי תעשייה

מהן הנחיות ממונה שפכי תעשייה?


תחת המשרד להגנת הסביבה ישנו האגף לשפכי תעשייה ודלקים. באגף מרוכזת מדיניות הטיפול בנושא של מניעת זיהום מקורות מים כתוצאה משפכי תעשייה ודלקים. התמקדות האגף היא במזהמים רעילים ובכאלה שלא ניתן לטפל בהם במתקנים העירוניים לטיפול בשפכים. דוגמאות למזהמים כאלו מהווים מרכיבי דלק, מלחים ומתכות כבדות. פעילות האגף מתחלק לשלושה ענפים: שפכי תעשייה, קרקעות מזוהמות ודלקים. עיסוקו העיקרי של ענף שפכי תעשייה הוא ביישום של התקנות וההנחיות באשר להגבלות האיכות של קולחי התעשייה שמוזרמים למערכת הביוב ולסביבה. זאת נעשה במטרה לצמצם את ההשפעה השלילית של השפכים על איכות הסביבה ובריאות הציבור. ביולי 2016 הוציא הענף מסמך הנקרא "הנחיות ממונה שפכי תעשייה". המסמך כולל הנחיות לניטור ולדיגום של השפכים המגיעים מעסקים שונים, תוך התייחסות מיוחדת למפריד שומן.

מפריד שומן

תמצית הנחיות המסמך


·         במגזר בתי המלון: נדרשת הוספת הפרמטר של שמנים ושמנים בתוכניות הניטור מאושרות והעתידיות.
·         במגזר אולמות האירועים, מסעדות וקניונים: מפעלים שצריכת המים שלהם קטנה מ-5 מ"ק ליום ושהוכיחו לתאגיד או למועצה האיזורית (בצירוף אסמכתאות) פינוי ותחזוקה נאותים של מפריד השומנים יוסרו לאלתר מתכניות הניטור.
·         בנושא הפרדת השומנים: כאשר לא ניתן לדגום תא דיגום ייעודי של מפריד שומנים בגלל סיבות טכניות או בעיות מיקום, יש לבצע הזרמה בלחץ נמוך של כ-10 ליטר מים במשך כחמש דקות בנוכחות נציג המפעל אל עבר צנרת השפכים במפעל המוזרמת למפריד השומנים.

בעל עסק, דאג להצטייד במפריד שומנים אמין ואיכותי


קיום של מפריד שומן מחייב בעבור קבלת רישיון עסק בתחומים הרלוונטיים. על מנת לצלוח את בדיקות ענף "שפכי תעשייה" כדאי לרכוש מפריד שומן מחברה המתמחה בהם ובהרכבתם בעסק הלקוח. המתקן גורם לשומן לצוף מעל פני המים ולוכד אותו, בעוד שהוא משחרר את המים הנקיים למערכת הביוב. המתקן מונע ריחות לא נעימים, מטרדים בריאותיים וסתימות- הן בצינורות העסק והן בביוב העירוני. קיימים שני סוגי מפרידים- מפריד השומנים המינרלי מתאים למוסכים ולתעשייה, בעוד מפריד השומנים האורגני נועד לעסקים מתחום המזון.

יום רביעי, 2 באוגוסט 2017

מתי יש צורך בניקוי ביוב?

תשתית הביוב הביתית שלנו היא כזו שאין צורך לנקות אותה לעתים קרובות כל כך

תשתית ביוב ביתית היא תשתית חשובה מאין כמותה בעולם המודרני, כאשר אנחנו מקבלים זאת כמובן מאליו ולא מבינים זאת לעתים קרובות, עד אשר ישנה תקלה כזו או אחרת. הניקוז בחדרי השירותים, במקלחת ובפתחי הניקוז האחרים בבית שלנו – מאפשר לנו לחיות חיים היגייניים וסטריליים, ואנחנו צריכים לוודא שתשתית הביוב שלנו אכן תקינה ומאפשרת זאת לאורך שנים. אחד המפתחות לכך, שהוא אמנם לא צורך שכיח אך עדיין חשוב ביותר, הוא ניקוי ביוב – וננסה לסייע לכם להבין מתי יש בכך צורך.


מתי אנחנו צריכים לנקות את הביוב שלנו? האם יש לעשות זאת באופן שגרתי?

·         סתימה בקווי הביוב – כאשר ישנה סתימה בקווי הביוב, הדבר נוצר בדרך כלל כתוצאה מהצטברות של שומנים ולכלוך בתשתית הביוב, ואלה מתגבשים עד לכדי יצירת סתימה. במצב זה אין ברירה אלא לבצע ניקוי של תשתית הביוב, ויותר ספציפית – הזרמה של מים בלחץ גבוה בקווי הביוב ולאחר מכן גם שאיבתם. זהו מצב קיצון שעדיף לא להגיע אליו, אך עדיין במרבית המקרים זהו השלב שבו אנו מבינים שאנו חייבים לנקות את הביוב הביתי שלנו, וכך הדבר מתרחש באופן לא שגרתי.
·         ניקיון שגרתי – בכדי למנוע מצב שבו יש לנו צורך דחוף וקריטי לנקות את הביוב, בשל היווצרות של סתימה ושל הצפות בבית שלנו, אנחנו צריכים להקפיד לבצע ניקוי ביוב באופן שגרתי. כדאי לפנות לשירות של ביובית שיבצע זאת עבורנו בהיקף של אחת לשנה או שנתיים, וכך אנחנו מוודאים שלא יכולים להצטבר מספיק לכלוך וחומרים שומניים עד לכדי סתימה בתשתית הביוב שלנו. כך מונעים מעצמנו עגמת נפש לא מבוטלת.

כשצריך לנקות ביוב, יש להקפיד שהדבר מתרחש בצורה המקצועית ביותר ללא פשרות


כאשר יש צורך בניקוי ביוב, אנחנו צריכים לוודא שהדבר מתבצע בצורה היעילה והאיכותית ביותר שניתן לבצע זאת – כאשר חלק ניכר מכך הוא הפנייה לשירות מקצועי של ביובית שיודע לבצע זאת בצורה הסטרילית והמהירה ביותר עבורנו.

יום שלישי, 20 ביוני 2017

רטיבות ועובש בבית

סימנים מעוררי חשד

אם אנ מתגוררים בבניין מגורים ישן, נהיה עשויים למצוא בו סימנים שונים לוותק שלו. חלקם יכולים מלהיות דווקא אסתטיים ולהעניק לו קסם רב- כמו רצפות ב"טעם של פעם" או תקרות גבוהות. עם זאת, לבניינים ישנים עלולים לאכלס מאפיינים שעלינו לגלות כלפיהם גישה נחרצת יותר- לדוגמא, אזורים של רטיבות ושל עובש.  אזורים הנגועים בעובש וברטיבות יופיעו לעיתים קרובות בחדרים אשר בקירותיהם עוברים צינורות מים- כגון חדר המקלחת, השירותים והמטבח. בנוסף לכך, רטיבות ועובש יכולים להופיע גם בחדרים אחרים, בשל חלחול חיצוני הנגרם מקירות שאינם אטומים כהלכה. חשוב להבין במקרים כאלו מדובר בהצפה, שבכדי לפתור את הבעיה לצמיתות אין זה מספיק לטפל אך ורק בתסמינים. צביעת חיצונית של הקיר לא תמנע הופעה חוזרת ונשנית של העובש והרטיבות. הבעיה תיפתר רק על ידי מציאת המיקום וטיפול בהצפה.

טיפול בהצפה

ישנם מקרים שונים שכתוצאה מהם עלולה להתרחש הצפה:

·         סדק בצינור: סדק בצינור המוביל מים נקיים או מי ביוב יכול להוביל לדליפתם ולחלחול שלהם עד לקיר או לתקרת החדר.
·         סתימה במערכת הביוב או המים: כאשר ישנו גורם המפריע לזרימה התקינה במערכת המים או במערכת הביוב, הדבר יכול להעלות את הלחץ בצינור עד לרמה שנגרמת דליפה. המים הדולפים מחלחלים בתשתיות הקירות ומביאים לרטיבות.
·         התפוצצות של צינור ביוב או מים: למעשה מדובר בביטוי חריף של הבעיה שתוארה בסעיף הקודם. כאשר ישנה סתימה המביאה לעלייה קיצונית בלחץ המים בצינור, עלול זה להתפוצץ. במקרה כזה יהיה שטף המים גדול ותוצאותיו ייראו לעין מהר.

כיצד נוכל לבצע טיפול יסודי בהצפה?


לאחר בירור והשוואת אפשרויות שונות, נראה כי הדרך האופטימלית לטיפול בהצפה היא על ידי שאיבה. מובן מאליו שאין להשאיר את המים עומדים כך שייגרם נזק נוסף על ידי חלחולם לרצפות, לקירות ולסביבה. במקרים כאלו נדרש פתרון מיידי, הוא שאיבות ההצפות. הדבר נעשה על ידי הזמנת ביובית דרך חברה המתמחה באספקת שירותי ביוב. לאחר שתבצע הביובית שאיבה יסודית של אזור, יש לטפל היטב בגורם ההצפה ולסתום אותו, על מנת שהטיפול בהצפה לא יידרש שוב.