יום חמישי, 9 בנובמבר 2017

מתי מוגדרת קרקע כמזוהמת

התעשייה שמחריבה את הטבע

אין ספק שהתעשייה חשובה מאוד לעולם. אמנם אנו מבינים שהתעשייה היא זו שפוגעת בטבע והורסת אותו ואת הסביבה כולה אך התעשייה יוצרת מקומות עבודה ומניעה את הכלכלה. ננקטים מידי שנה עוד ועוד פעולות כדי לגשר בין שני הערכים החשובים האלו כדי לשמור על האדמה, האוויר והים נקיים עד כמה שיותר. תעשיות רבות מזרימות דלקים אל האדמה לבורות ספיגה ועוד פסולת רבה לים וכמובן עשן שמזהם את האוויר. זיהום הקרקע מחייב תהליך של טיהור קרקע לקרקעות מזוהמות.

מתי מוגדרת קרקע כמזוהמת?

·         הקרקע היא שם כולל למספר שכבות באדמה שפשוט נהרסות עם כל חומר לא טעי שמגיע אליהם. תעשיות רבות מזרימות את השפכים שלהם ואת תוצרי הפסולת אל הקרקע כפתרון הכי טוב והכי יעיל ולעתים גם הפתרון היחידי שמתאפשר. אמנם נראה לנו שהקרקע אחידה וקשיחה אך החומר יכולים לחלחל בתוכה ולהיכלא בין הרווחים שלה, כך למשל נוצר אקוויפר. כפי שהקרקע אוגרת את מי הגשמים לאקוויפר היא יכולה לאגור את הפסולת המזוהמת והנוזלית שמוזרמת אליה.
·         קרקע מזוהמת היא קרקע שנבדקה והתגלו בה חומרים מזהמים בריכוזים גבוהים שחורגים מהערכים המקובלים. ישנה רשימה של ערכי סף, ערכים שקובעים מה מותר ומה חורג, וכל קרקע שמתגלים בה יותר מערכי הסף מוגדרת כקרקע מזהמת שצריכה לעבור תהליך של טיהור קרקעות. הטבלה שקובעת את ערכי הסף מתעדכנת ואינה קבועה.
·         קרקע מזהמת יכולה להיות בעל סיכון לאדם, סיכון לסביבה או שניהם ביחד. לפי הסיכון שלה וחומרת הבעיה מבצעים טיפול הולם שיפחית את הבעיה או ינסה למגר אותה לחלוטין. פעמים רבות קרקע מזוהמת יכולה לגרום לנגעים בעור, זיהום האוויר, סכנות הרעלה בבליעה, זיהום מי תהום וכולה.
·         מי שאחראי לתהליך הטיהור הוא בעל הקרקע.

טיהור קרקעות

כיצד קרקע מזוהמת יכולה לסכן את בני האדם?

קרקע מזוהמת יכולה לסכן מאוד בני אדם על ידי פגיעה במגוון מערכות. בידה וקרקע מזוהמת לא תעבור תהליך טיהור הקרקעות היא יכוה לפגוע בילדים שמשחקים על האדמה ויכניסו חלק ממנה לפה במשחקים שלהם, דרך מערכת הנשימה על ידי גזים שיכולים לעלות מהקרקע או להיכנס למבנים תת קרקעיים כמו חניון וכמובן מגע בעור למשל בעת עבודות חפירה או משחק של ילדים.